joi, 18 septembrie 2008

Jimi Marocanu’

Era în oraşul meu natal- în Galaţi- un bărbat legendar.
I se zicea Jimi Marocanu’.Un tânar frumos, un brunet cu plete şi temperament, uns cu toate alifiile, de care femeile de toate vârstele vorbeau dându-şi coate şi ochii peste cap. Un soi de Lică Sămădăul autohton, dupa care oftasera multe dintre frumoasele oraşului.

Eram micuţă când l-am vazut întâia oară pe Jimi, să tot fi fost prin anul întâi la Liceul de filologie-istorie. Ce ştiam eu despre bărbaţi pe atunci?! Abia peste un an avea să mă sărute şi pe mine un băiat pentru prima dată, dar asta e altă drăcovenie amuzantă, pe care o să v-o istorisesc, poate, cândva. Acum, însă, vreau să vă spun povestea lui Jimi Marocanu’.

Jimi îşi făcea veacul prin centrul oraşului. Îl găseai mai tot timpul, frumos îmbrăcat de pe la vaporeni, fie prin faţa hotelului Dunărea, fie pe Libertatea, un local plutitor, amenajat pe un vapor ancorat permanent lângă faleză. Pe vaporul ăsta existau şi câteva camere, în fapt nişte ogeacuri straşnic păzite, pe unde se zvonea că şi-ar face de cap “nomenclaturiştii” – prim- secretari şi alte mărimi din Partidul Comunist - sosiţi în fapt de seară, în maşini cu număr de înmatriculare restrâns, să se desfete acolo cu femeiuşti locale. Printr-o alchimie care mie îmi scapă, Jimi îi cunoştea şi pe aceştia. Îi vedeam uneori, seara, vorbind în mare taină preţ de cinci minute, mai la o parte de adunătura de muşterii, în faţa geamlâcurilor acoperite de perdele din catifea de culoarea vinului.

Faleza Dunării era, de fapt, centrul neoficial al oraşului, un fel de kilometru zero al tuturor întâmplărilor. Pe acolo îl vedeam pe Jimi când ieşeam la plimbare.
De câte ori nu-i admirasem şi eu ochii surâzători, dinţii de un alb strălucitor sau zâmbetul cu buze pline, de care m-aş fi agăţat cu drag dacă s-ar fi uitat vreodată la una ca mine.
Dar Jimi nu avea ochi pentru puştoaice. El visa la libertate şi la trai bun şi avea îndrăzneala să o spună răspicat oricui stătea să-l asculte: “Cum găsesc o străineză- zicea el- mă însor cu ea şi am plecat de aici!” O afirmaţie ca asta nu era puţin lucru, având în vedere că ne situăm, în timp, pe vremea lui Ceauşescu, pe când oamenilor le era frică să vorbească şi în intimitatea casei lor asemenea lucruri.

Jimi era băiat de oraş, cu farmec, relaţii şi ceva bănuţi, cam cât îi trebuia ca să-şi întreţină imaginea îmbrăcându-se cu ştaif, fumând ţigări bune şi bând băuturi fine ori ameţind damele cu ieşiri şi cadouri. Ei şi cum a făcut el, cum n-a făcut, cert este că într-o bună zi am auzit despre Jimi Marocanu’ că şi-ar fi luat tălpăşiţa din ţară.
Pusese mâna, la mare, pe o suedeză plină de bani şi urâtă de mânca puiul cu tot cu pene, cu care s-a căsătorit şi a plecat în Suedia.

“Ascultaţi la mine ce vă spun. Să nu-mi spuneţi voi mie Jimi Marocanu’ dacă eu n-o să mă întorc de acolo într-o limuzină condusă de un şofer negru, cu manuşi albe!...”- a spus el tuturor înainte de plecare.
S-a întors câţiva ani mai târziu. Era divorţat, fără o leţcaie în buzunar şi cu două valize de rufe suedeze, pe care vroia să le vândă, să-şi scoată şi el un ban cu care să trăiască o vreme. Prin oraş se zvonea că l-ar fi lăsat suedeza la nici un an de la căsătorie, pentru un polonez cu zece ani mai tânăr. Că Jimi ar fi lucrat apoi cu ziua, pe oriunde găsea ceva de muncit, ca să se întreţina pe-acolo şi să-şi adune bani de întoarcere în ţară.

Când l-am revăzut pe Jimi, eu aveam aproape optsprezece ani. El era aproape la fel cum îl şiam. Avea în plus un cercel pe una dintre urechi şi un evantai de riduri în colţurile exterioare ale ochilor lui de foc. Avea însă în minus mândria lui. Aura lui de învingător se dusese pentru totdeauna, odată cu himericul şofer negru cu mănuşi albe.

M-a privit cu interes nedisimulat, când am trecut pe lângă el. Ce n-aş fi dat pe vremuri pentru uitătura aceea care acum mă lăsa rece! Acum crescusem şi aflasem deja ce îi dă valoare unui bărbat. Şi era ceva ce Jimi Marocanu’ nu avusese niciodată.

19 comentarii:

motanes spunea...

Mmmda... :)

Cred că fiecare oraş are câte un Jimi Marocanu. Dar uneori i se zice Nelu, Giani, Doru sau Vasile.

Pentru că-s primul la comentarii, pot să zic şi eu fără teamă că repet ce au spus antecomentatorii mei: Frumos scris, Innuenda!

ZuZu spunea...

Saracul Jimi...Sunt curios, ce-i da valoare unui barbat? :)

motanes spunea...

Ca şi la femei. Creierul, Zuzu.

hadean spunea...

zuzu, dacă ai noroc o să afli:-)
innu: eu cred că jimi ăsta era informator la securitate:-)

hadean spunea...

si sa stii ca pe jimi al nostru (cel din baia mare) il chema Nelu Ţăranu :-))

innuenda spunea...

Motanes: mulţam! Jimi Marocanu'îţi transmite salutări şi-ţi zice:"bine că eşti tu deştept!"

Zuzu:inteligenţă,integritate...şi ar mai fi câteva.

innuenda spunea...

Adi, Zuzu pare a fi pe calea cea bună! E un băiat deştept şi talentat şi profund.:)

Deşi, Zuzule, nu-ţi ascund că nu mi-a plăcut chestiunea cu fata de pe Hi5 care s-a culcat din prima noapte cu prietenul tău. Nu se face aşa ceva!!

Trebuie să fii un gentleman şi să nu divulgi astfel de lucruri, nici dacă ţi s-au întâmplat ţie, nici dacă i s-au întâmplat prietenului tău. Cu timpul o să înţelegi de ce.

Adi: Nelu Ţăranu?!? Hahahaha, bestială asta! Ironică soartă!:D

hadean spunea...

innu; da! mureau fetele după el în discotecă. şi spre deosebire de alţi fanţi din oraş, nelu ţăranu era un băiat de treabă, destul de sufletist şi comunicativ. însă nu degeaba i se spunea..Ţăranu:-).nu ştiu ce s-a ales de el, a dispărut e pe radar acum 10-12 ani. cei care s-au "ridicat" în urma lui sunt departe de a deveni personaje, sunt doar nişte ciuri-buri cu pretenţii de gigolo.

hadean spunea...

despre zuzu (şi lui zuzu, că nu-i frumos să vorbeşti despre oameni ca şi cum n-ar fi de faţă)..te cred pe cuvânt:-) .şi e bine că pune intrebarea asta la care mulţi cred că au răspunsul din naştere.

motanes spunea...

Zuzu, ai văzut ce a zis Innuenda: "inteligenţă,integritate...şi ar mai fi câteva"

Ei bine, "câteva" alea or să te omoare. Ascultă de la un motan îmbătrânit în rele! :)

Marian S. spunea...

@ zuzu ; @ motanes ; @ INNU
``Câteva alea`` reprezintă de fapt o listă interminabilă.
``Marian ştie`` !!!

ambrusha spunea...

Jimi ala avea rude prin Maroc? Sau, poate, visa sa ajunga in Maroc? :)

Lucian spunea...

Innu, unde am mai citit eu oare post-ul asta? Adica pe unde l-ai mai scris? :)

ZuZu spunea...

Ar trebui sa ma fac minge de fotbal :))
Innuenda, ma bucur sincer cand imi bagi cate o critica "vezi ca nu-i frumos" :) E bine sa mai fie careva sa te indrepte. N-am sa ma explic cu privire la chestia cu tipa de pe hi5. Am sa zic ca nu mai fac. Promit :)

innuenda spunea...

Adi, adică v-au rămas numai gigolo pârâţi!:))

Motanes şi marian: înţeleg că plecaţi de la premisa că toţi sunteţi deştepţi şi integri. Alealalte vă omoară!:))))

Păi, deh, acuma şi eu dacă aş întâlni un bărbat deştept, integru şi...cu chef de bătaie de exemplu, aş lungi lista cerinţelor nepermis de mult. Doar nu o să-i spun direct de ce îl las, ca să-mi umfle ochiul!:)) O să inventez şi eu ceva liniştitor, de genul "nu te merit, eşti prea bun pentru mine!":D

Ambrusha, habar nu am! :) O fi fost şi prin Maroc plecat?! Sau este vorba despre modul cum arăta el, bruneţel focos, aşa...chiar nu ştiu!

Lucian, ori pe blogul vechi (ţi-am zis că dau reluări, că sunt foarte ocupată în ultima vreme), ori aici:
http://blog.360.yahoo.com/blog-cSAoKUE4daiO5PlX4hvtJwk-?cq=1&p=133

Zuzu, când eşti foarte tânăr, eşti ca un măr bun într-un coş cu mere unele bune, altele stricate. De aceea, devine foarte important locul unde te găseşti în coş.

motanes spunea...

innuenda, n-am pălecat de la premisa că sunt inteligent şi integru, m-am referit la realitatea că niciodată nu vei putea fi sigur că vei cuprinde acele "câteva"

"Câteva" este o noţiune care face referire la arta femeii de a vrea ceva pt. ca imediat să vrea altcumva.

"Câteva" ilustrează perfect nehotărârea împinsă la grad de artă şi încă vreo "câteva" chestii care nici nu-mi trec prin cap la ora asta.

innuenda spunea...

Motanes, nu te contrazic. Dar, nu te aprob!:D

Marian S. spunea...

Eram tentat să bag poanta aia cu ``şi motanes ştie`` !!!
Dar m-am răzgîndit şi enunţ alta: ``persoanele de faţă se exclud``.

innuenda spunea...

marian: :))) aşa scăpaţi voi întotdeauna!