luni, 6 octombrie 2008

Când ai în loc să fii

Viaţa te aduce uneori împreună cu oameni cu care nu ai nimic în comun. Dacă eşti sărac, te poţi trezi, într-o bună zi, aşezat la masa bogaţilor. Dar dacă rămâi sau nu acolo pe mai departe, asta este numai alegerea ta. Înţelept ar fi să nu-ţi laşi contaminată partea luminoasă, fiindcă, orice ţi s-ar întâmpla pe afară, prin viaţă, nu te poate transforma interior fără consimţământul tău...

Am avut ocazii nenumărate de a sta cu bogaţii. Cu mici excepţii, am fost curtată numai de această categorie de oameni, romantic şi profesional, de cele mai multe ori în împrejurări distincte. Le-am ascultat pretenţiile, sporovăiala, i-am cunoscut “la ei acasă”, uneori am încercat să le urc scara de valori. Dar când m-am oprit pentru concluzii, am ştiut că, definitiv, nu-mi plac oamenii bogaţi!

De fapt, îmbogăţiţii, pentru că mai degrabă pe aceştia îi întâlneşti în România.
Adevăraţii bogătaşi, industriaşii, marii latifundiari, cei cu clasă adevarată, nu contrafăcută, au murit de mult. Au apărut, însă, un fel de surogate ale lor. Nişte jalnice care triumfale umanoide care preamăresc biruinţa opulenţei asupra rafinamentului.

Din păcate, oriunde m-aş întoarce în ultima vreme, dau de fanfaronada acestor băieţandri îmbrăcaţi în smoking, care-şi plimbă cercul profitului pe străzile tot mai harlemice ale României.
Dar, dacă murdărirea a ajuns să fie bună, îmbogăţirea de ce n-ar fi?!

Nu e greu să-i recunoşti pe îmbogăţiţi, pentru că au câteva locuri comune:

- nu respectă decât banii şi oamenii cu bani;
- nu-şi fac prieteni, îşi fac relaţii;
- sunt zgârciţi; de aceea nu fac daruri decât dacă au un interes, adoră chilipirurile de tipul invitaţiilor în locul biletelor cumpărate, îşi plătesc prost angajaţii;
- au cultul etichetei de marcă şi al brandului de lux;
- le e ruşine cu rudele/prietenii care nu-s de acelaşi calibru financiar cu ei şi îi evită;
- au stereotipii de genul: casă scumpă, maşină scumpă, ceas scump/bijuterii scumpe, soţie scumpă, amantă scumpă, animal scump, naşi şi fini (îm)bogăţi(ţi);
- nu respectă tradiţiile, căci acestea trimit la origini, or ei vor să şi le facă uitate, pentru că –nu-i aşa- ei nu sunt produs de serie, ci unicat;
- nu au căsnicii fericite, ci aparenţe de salvat;
- nu au scrupule şi, în general, nu au caracter;
- sunt îngrozitor de snobi.

Aceşti bogătani de ultimă generaţie sunt blestemaţi să concilieze un paradox. Au ambiţia singularităţii, dar metabolismul copiei, care înghite mai ales asemănări, nu deosebiri.

Ei copiază cu înverşunare modelul bogaţilor adevăraţi, făcându-şi vinoteci în propriile case, învăţând să se priceapă la vinuri, bând şampanie Veuve Clicquot, Moet & Chandon şi Dom Perignon, mâncând predilect fructe de mare, învăţând asocierile obligatorii precum caviar cu vodkă; brânzeturi franţuzeşti cu struguri; prosciuto cu pepene galben; bani cu putere.

În plus, preocupaţi să strângă averi şi să întreţină relaţii, îşi trăiesc vieţile prin restaurante ori pe la mondenităţi de elite: recepţii, vânători, partide de golf, lăsându-şi copiii crescuţi de nişte străini.

Femeile lor dezvoltă şi ele obiceiuri ciocoieşti. Nu se mai pot spăla pe cap decât la coafor, plătesc maseuri să le vină acasă, nu gătesc, ba se şi mândresc fiindcă nu se pricep la nimic (gândindu-se, desigur, că e semn de nobleţe nepriceperea asta la treburi vulgare), au bucătărese, femei la curăţenie şi grădinari, hair-stilişti, personal traineri şi nutriţionişti, au designeri şi bone la copii. Au sâni falşi, meşe de păr fals, gene false, buze false, unghii false şi, în final, vieţi false.

Aceşti bogaţi sunt nişte colportori care mistifică autenticul făcându-te să crezi că dovada reuşitei sunt averile, casele şi maşinile. Dar dacă te-ai apropia mai mult de lumea lor de poleială, i-ai putea simţi putrefacţia.
Dincolo de strălucire e însăşi fiinţa în descompunere, pentru că oamenii aştia au ajuns să aibă, în loc să fie.

31 de comentarii:

omulrau spunea...

Frumos scris, imi place stilul. E pacat sa generalizezi, pentru ca orice padure are uscaturile ei.

Statutul social nu consider ca e atat de relevant, dar cu siguranta cand "dai de bani" se vede adevaratul caracter.

Va urez "imbogatire rapida" tuturor! :)

attorneyatlaw spunea...

imi vine sa plang: si eu am femeie la curatenie si bona la copil. si tocmai am aflat ca nu-ti plac din aceasta cauza.

altfel zic si eu ca e pacat sa generalizezi, e real ca banii multi scot la iveala ce-i mai rau in oameni dar parca imi pare rau sa cred ca numa neamurile proaste (genetic proaste)se pot imbogati...

geo spunea...

Probabil că şi bogaţii autentici - despre care spui că au dispărut - au fost în ochii contemporanilor lor îmbogăţiţi fără blazon şi ştaif autentic, aşa... ca-n G.Călinescu.
Nu ne rămîne decât să aşteptăm să mai treacă vreo trei-patru generaţii când îmbogăţiţii de azi se vor fi transformat în bogaţi adevăraţi în concepţia urmaşilor lor...
Sau mai bine, nu.

innuenda spunea...

Omule rău, era nevoie de tine pe aici. Numa' oameni care se prezintă ca fiind buni, numa' perfecţi, devenise plictisitor! :)))
Mulţam de apreciere. Ei, generalizez şi eu, că altfel n-aş avea despre ce scrie! Totuşi, în generalizarea mea, am personalizat cumva tagma asta a bogaţilor la care mă refer.
Dar să fii sigur că îţi mulţumesc sincer şi de urare de la final!:D

Attorney, or, may I say judge (sic!), pe tine te plac, doamnă! Şi nu intri în categoria de care vorbeam nici dacă-ţi faci mâine palat cu turnuleţ! Aşa să ştii!:)
În rest, e valabil ce-i spuneam şi lu' omu' rău: lăsaţi bogăţia să vină la mine! Promit să respect săracii, să îmi fac prieteni, să fac daruri şi să refuz chilipirurile, să dau salarii mari, să mă îmbrac de la magazinul universal şi cooperativa meşteşugărească....:D

innuenda spunea...

Geo, e interesantă ideea pe care o lansezi! Şi cred că ai dreptate. Orice bogat rafinat are în ascendenţă un îmbogăţit. Doar că nu ştim la a câta generaţie a apărut bunul-gust!:)

Lucian spunea...

Innu, putin off topic, as spune ca azi mi s-a parut ca nu te intalnesti doar cu bogatasi, ca altfel nu te-as fi vazut in metrou. Pana la urma mi-am dat seama ca totusi, te invarti printre bogatasi, ca nu erai tu in metrou, pentru ca n-am avut nici o reactie de la femeia la care m-am holbat de la Gara de Nord pana la Iancului crezand ca ai putea fi tu :). Ai inteles ceva? :)

innuenda spunea...

Hai, măi, luciane, tu erai tipul ăla mişto care îmi tot căuta privirea?!?

(sper că era mişto şi tipa, că altfel n-am făcut nicio afacere!:D)

Lucian spunea...

Era misto tipa, dar m-a incomodat fetita ei ca o tinea de mana tot timpul :)). Ar fi trebuit sa-mi dau seama mai devreme ca nu esti tu, nu-i asa? :)

innuenda spunea...

:))) Shit! Deci iar mi-am făcut ocheade cu un străin!

Anonim spunea...

Da nu e rau sa ai ceva bani la chimir, sa poti trai decent,sa poti sa-ti permiti anumite lucruri,dar si aici e vorba cum cauti sa te imbogatesti(ei si aici sunt multe de zis),dar cand o persoana care a facut acest pas, a facut ceea ce a facut ca sa se imbogateasca pe alte cai ,in afara de vro mostenire primita, ce te faci cu ei,?si uita de unde a plecat si se mai si comporta ne civilizat,cum crezi caci ar merita sa te comporti cu ei?,nu ai alta alternativa decat sa-i tratezi decat cu aceeasi moneda.Apoi nu e o rusine sa ai bona si menajera acasa eu zic,(acum e si in functie de fiecare familie,de educatia primita si cum a stiut sa si-o pastreze si sa o aplice),as putea da si nume dar nu cred caci e cazul,atunci cand ai un serviciu care-ti ocupa mai tot timpul si nu ai cu cine lasa copii,sau sa mai ai timp sa faci mancare pt. ei si restul fam.is bine venite aceste pers.la casa omului.E tare nashpa sa fi bogat si sa nu sti ce ai de facut cu banii.Cand in tara asta sunt atatea de facut si de terminat de pe timpul lui "impuscatu".E he,e he,si nu-ti mai face griji in leg. cu locul la vro petrecere,pt. ca niciodata nu sti de unde sare iepurele si apare norocul,numai sa te gandesti la el.Nici ca se putea mai frumos de atat,scri f.frumos.

innuenda spunea...

Mulţumesc. Cred...:)

hadean spunea...

pui pariu ca stiu cine a semnat "anonim"? :-))
am intalnit prea putini oameni pe care infuzia masiva de capital in conturile proprii nu i-a schimbat. bucuria mea a fost cu atat mai mare, mai ales ca-i vazusem deja pe cei descrisi de tine aici :-)

innuenda spunea...

Adi, pun pariu căci nu ştii! Şi pun pariu că atunci când mă vei întâlni pe mine, orice vei fi crezut ănainte nu va mai conta! Desigur pe mine după o infuzie masivă de capital!:D

hadean spunea...

se scrie "v-a mai conta".:-))
deci ma ameninti?:-)

innuenda spunea...

Învaţă-mă, gurule!:))

motanes spunea...

Da. Recunosc. Io mănânc icre negre cu lingura şi beau Diva Preminum Vodka din sticla deun kil. Am limuzină supărată, Logan în 16 falve. Am o afacere dă interes pă bani mulţi. Fac case pentru păsărele. Să moare duşmanii mei! :P

o.p. spunea...

I-am cunoscut și eu pe acești oameni. Nu-mi pare rău. Am invatat cum trebuie "sa nu fi" atunci când începi "sa ai", chiar dacă nu voi avea niciodată ocazia sa pun în practica aceste învățăminte. Văzându-i pe ei, nu-mi doresc sa ajung vreodată asa de bogata. Dar femeie la curățenie și gătit chiar îmi doresc. Na, ca mi-am dat arama pe fata.

innuenda spunea...

motanes,numa' vezi că la unele"păsărele" coteţ tre' să le faci! Nu casă.

regi,ei bine şi eu aş dori, nah, aramă pe faţă!:D. Dar nici nu am spus că sărăcia e o virtute. Doar că ciocoismul unor ţoape devine deranjant!:)

Marian S. spunea...

Să nuanţăm puţin: pe lumea asta exista nobili, bogaţi, imbogăţiţi, parveniţi si cocalari. Daca incercam sa-i clasificam in aceste cinci categorii pe cei despre care vorbim veti vedea ca nu prea mai e cazul sa ne contrazicem ca atunci cind folosim doar trei categorii.
(text editat - diacritice folosite cu parcimonie !)

Garfield spunea...

mda...

cam acelasi lucru si cu cei destepti si semidoctii care se perinda prin societate. cu cat stiu mai putin, cu atat vor sa afle toata lumea despre asta.

frumos scris. ganditi frumos:)

Anonim spunea...

Cata dreptate ai hadean nota 10 cu plus.Bafta la intalnirile viitoare.Atunci cand calculezi totul de la inceput totul iti merge din plin si mai pui si un pic f. mic de suflet atunci totul e ok.

xxl spunea...

Si zici ca bogatii astia urmeaza evolutia fluturilor din omizi? Daaa, frumosi mai sunt fluturii, dar atat. Of, nici nu stiam ca pot fi atat de invidios!

ZuZu spunea...

Nefericirea se cuibareste oriunde. Si-n familii sarace si-n cele mai instarite.
De aceea nu cred ca trebuie sa generalizam si sa spunem ca bogatii sunt nefericiti. Da sunt. Suntem si noi. Suntem o lumea de nefericiti. Dar mai sunt locuri unde nefericirea nu poate urca.

Marian S. spunea...

@ Garfield: Dragule, pina la urma si tu esti tot un motan, nu-i asa ? Nu stiu prea multe despre motani, stiu doar ca se enerveaza cind nu au nisip curat. Nu e cazul sa te stresezi, zau asa.
Eu cind am astfel de probleme ma duc cu gindul in copilarie si-mi trece. Daca tu stai mai rau cu memoria uite aici un filmulet din tineretea ta:

http://www.youtube.com/watch?v=s_F2IVgjasc

Sa nu-mi spui acum ca nu esti tu acolo...

innuenda spunea...

Marian, mişto stratosfera aia! Uite că nu m-am gândit la o aşa fină diferenţiere!:)

Garfield, algoritmul e aplicabil peste tot. Ostentaţia nu prea însoţeşte calitatea. Cât despre scris şi gândit frumos, mă răsfeţi, zău! Nu-mi cunoşti demonii!:))

Anonim, te rog să nu mai postezi mesaje sub anoninat. Nu răspund la mesaje anonime, chiar dacă sunt amuzante sau elogioase.

xxl, hai c-ai fost simpatic!Invidiosule!:))

Zuzu, bogaţii pe care i-am cunoscut eu aveau doar vieţi false. Fericire nu! Poate că nici săraci nu-s fericiţi, dar când nu ai mai nimic, orice fleac te poate face fericit. Când ai totul, nimic nu te mai mulţumeşte! Nu ştiu cum naiba!:)
Oricum, frumos ai spus: "Dar mai sunt locuri unde nefericirea nu poate urca."

Mariane, îmi scapă mie ceva? Nu cred că Garfield s-a referit la postarea ta, ci a comentat articolul meu. S-ar putea să avem un malentendu, pe care ar trebui să-l învelim într-un steag alb până nu îngheaţă atmosfera de lucru!:D

Marian S. spunea...

Vai de mine si de mine ! Dar ce, am zis ceva de rau ? Am zis eu ca s-a luat de viata mea ??? Eu doar am observat ca e stresat si m-am gindit sa inveselesc putin atmosfera. Sper ca filmuletul de pe youtube a placut tuturor.
Cit despre steag eu incerc intotdeauna sa-l tin sus.

Garfield spunea...

@Marian S: comentariul meu a venit dupa al tau absolut din intamplare (cred). stresat nu pot sa fiu dar nu strica sa ma relaxez cu miaunel si balanel :) multumesc :)

iar daca te-ai simtit atacat de comentariul meu , scuze, nu e cazul. dar ma rog, sa trecem peste. oricum, tu stii mai bine, eu sunt doar un pisoi. :)

fii si tu amiabil (vorba cuiva). :)

innuenda spunea...

Iată concordia lui Don Iliescu!:))) Aşa da!

Garfield spunea...

mai draga :))

seara buna innuenda:)

innuenda spunea...

sau buna dimineata, mai draga!

Marian S. spunea...

Dragilor, dragilor, iata o veste: malentendu est fini. Sper ca mai stiu ceva franceza si n-am uitat chiar tot. Daca am gresit iata si traducerea in romana: pupat Piata Independentii.