vineri, 4 decembrie 2009

Vântu tras de Băsescu în confruntarea cu Geoană

Am văzut aseară o confruntare care mi-a lăsat un gust amar. Pe de o parte pentru că m-am convins că Băsescu este un veritabil scorpion, care mai bine moare odată cu adversarul, decât să-l lase să scape, pe de alta pentru că nu m-aș fi așteptat la gafa pe care a făcut-o Mircea Geoană, vizitându-l pe Sorin-Ovidiu Vântu în seara (noaptea?) dinaintea confruntării.

În ultima luptă, Traian Băsescu l-a lovit pe Geoană nu cu glonțul de argint, de care vorbea Cristian Tudor Popescu, ci cu șișul ruginit al teoriei conspirației, mult îndrăgite de români. Pentru că faptul în sine, că l-a vizitat Geoană pe Vântu, nu ar avea mare efect fără doza de subversivitate letală inoculată în români odată cu această dezvăluire.

Constituția României garantează dreptul la liberă întrunire al cetățenilor săi. Băsescu se pare că nu. Faptul că Mircea Geoană s-a întâlnit cu Vântu devine dintr-o dată conspirație împotriva poporului. De când Băsescu a făcut din Voiculescu, Vântu și Patriciu un partid al mogulilor, pe care l-a scos, de la sine putere, în ilegalitate, oricine are contact, amical sau profesional, cu aceștia devine o amenințare pentru securitatea națională. Așa că e aproape providențial faptul că Băsescu îl bagă mai întâi în gura presei, la decontaminare, pentru ca, mai apoi, să-l arunce la groapa cu lei a poporului însetat de sânge, pentru devorare.

Fără îndoială, Geoană a făcut o prostie răspunzând invitației lui Vântu. Dacă tot s-a dezis public de prietenia cu el, pentru a nu-i da ocazia lui Băsescu să se folosească de asta ca de-o armă, nu trebuia să riște întâlnindu-se cu ”un mogul” în campanie.
Dar, în virtutea bunei-credințe, am putea privi și altfel vizita târzie a lui Geoană, și anume ca pe o inconștiență de om care nu avea nimic ocult pe agenda acelei întâlniri.

Nu mă înțelegeți greșit. Nu-i reproșez lui Mircea Geoană că n-a mințit până la capăt. În opinia mea, minciuna nu e o bună strategie pentru o campanie de vânătoare prezidențială, când zeci de hăitași de partid ori zeci de copoi din presă o urmăresc. Fiindcă minciuna este de fel o chestiune sensibilă. Ceea ce face ca, în plin sezon, până și-un avion de hârtie, dacă o atinge, să o facă să sângereze ca o dropie.

Dar nici nu sunt sigură că, dacă Geoană ar fi spus de mult: da, sunt prieten cu Sorin-Ovidiu Vântu, nu i l-ar fi pus imediat în cârcă Băsescu, și-ncă cu tot cu perdanții de la FNI. Doar s-a văzut cum i l-a urcat în spinare pe Iliescu cu tot cu morții lui Ceaușescu și cu mineriade.

Cum ar fi fost, deci, mai bine să facă? Nu știu. Poate să-și fi recunoscut amiciția benignă cu Vântu, iar dacă tot știa de întâlnirile și colaborările dintre Băsescu și Vântu, din 2004 încoace (și știa, de vreme ce, la confruntare, a cerut să fie sunat Vântu), să folosească această informație imediat ce contracandidatul său l-ar fi acuzat că există interese obscure ale prieteniei Geoană-Vântu. Dar nu mai contează ce ar fi putut fi, să revenim la ce a fost.

În campania asta electorală, ambii candidați au fost prinși cu ou-n buzunar sau, dacă vreți, cu scheletele în dulap.

Băsescu a mințit, în postul Nașterii Domnului, ținând mâna pe Biblie, că nu l-a lovit pe copilul din imaginile care-au făcut înconjurul țării...dar continuând... ”cu pumnul, în plex, sau în față”. Înregistrarea video arăta clar că actualul președinte l-a pleznit cu dosul palmei, deci, practic, afirmația lui Băsescu era adevărată. Dar nu și răspunsul lui Traian Băsescu. Pentru că el fusese întrebat nu CUM, ci DACĂ l-a lovit pe copil.

Geoană a mințit și el că nu-l cunoaște și nu-l place pe Vântu, cel ”malefic și turbulent”, deși erau de patru ani prieteni.

Una peste alta, la confruntarea de aseară s-a jucat la rupere emoțională.
Băsescu a abuzat de ”țara mea”, ”românii mei”, ”poporul meu”... până la saturație, fixându-se astfel într-o atitudine cu nimic diferită de cea a părinților care, aflați în proces divorț, trag de copil ca de-o masă partajabilă și, pretinzând că-i apără interesele, îl numesc invariabil”copilul meu”, niciodată ”copilul nostru”. Geoană a abuzat de promisiuni cu case la tineri, pensii la bătrâni și salarii la doctori ori profesori.

Au fost discursuri populiste, cu vă dau, vă fac, vă dreg și spectacol sângeros, pe modelul celor din arenele romane. Ar fi fost de ajuns circul, pâinea (fie ea doar promisă) nu era absolut necesară. Suntem atât de obișnuiți cu foamea și cu frigul din vremea anilor lui Ceaușescu sau de după, încât o teorie bună a conspirației ne poate ține și de cald și loc de ceva cald în stomac.

Am râs amar când l-am văzut pe Mircea Geoană căutând febril un răspuns convenabil la întrebarea, învârtită de Băsescu precum o baionetă, despre exporturi și ce piețe au mai căzut. Băsescu a mizat acolo pe un tertip vechi de când lumea: când vrei să-i dovedești unui erudit că, de fapt, nu este deloc citit, îl întrebi despre nume de cărți și autori minori. Este, practic, imposibil să le fi citit pe toate sau să-i știe pe toți. Păcat că Geoană nu a fost pe fază, să dea cât colo cu întrebările lui Băsescu ex cathedra, fără să pară că e-n corzi.

Personal, mi s-a părut de prost gust momentul cu verificarea unor adevăruri prin jurământul pe Biblie. Juratul pe Biblie este acceptabil numai în instanțele de judecată. Și dacă nu cumva aseară, acolo, nu s-a constituit o instanță de judecată ad-hoc, care să-i condamne în numele poporului, precum instanța ad-hoc ce i-a judecat pe soții Ceaușescu, orice altă rațiune ar fi una de tip Rică Venturiano.

Dar gata. Pe 6 decembrie votăm. Doamne, ai mizericordie de noi!

15 comentarii:

anielle spunea...

Am urmarit si eu dezbaterea. Problema este ca tot nu sunt convinsa pe cine ar trebui sa votez. Dupa turul I la care nu am fost stiam sigur in ce tabara ma aflu. Acum sunt dezorientata. Fiecare dintre cei doi candidati face gafe. Faptul ca au jurat totusi cu mana pe Biblie pe mine m-a impresionat iar daca au mintit va fi pacatul lor. Poate ar trebui sa Il rugam si noi pe Dumnezeu sa ne lumineze mintea si sa stim cu cine sa votam pentru binele nostru.

dragoş c spunea...

genial titlu!!! :)))

Cetateanul Popescu spunea...

Innu, vrei sa-ti spun ceva? E posibil ca TB sa fie victima propriului mod de a face politica. Atat de mult a polarizat societatea romaneasca, atat de sus a ridicat baricada incat mi-e ca de fapt dezbaterea n-a mutat mai mult de 0,5% de ici-colo. A lovit fatal un manechin din PCV in fata unui public alcatuit din statui de ceara.

innuenda spunea...

Anielle, mă repet, dar fiecare va vota conform conștiinței sale.

Eu am rămas fermă în votul pentru Mircea Geoană, deși m-a dezamăgit pe undeva confruntarea de aseară (nu dramatic, însă, ca pe alții).

Mi-aș dori să văd ce se întâmplă mai departe în noua configurare a scenei politice, să văd dacă ne merge mai bine cu premier cu gândire nemțească și cu președinte ”nejucător”(m-a săturat Băsescu de jocuri!):)

Dragoș, mulțumesc. Recunosc, l-am ticluit cu un zâmbet de satisfacție în colțul gurii. Măcar atât!:)

Cetățene, sunt în zona în care nu mai cred nimic. Sau în care mă aștept la ce e mai rău, dar sper în ce e mai bine.

Oricum, nu l-aș numi pe Mircea Geoană un manechin. Nimeni nu poate spune că i-ar fi văzut până în prezent sforile, deși mulți și-au dat cu părerea în sensul ăsta. Să așteptăm, viitorul ni-l va arăta pe fiecare în propria splendoare.:)

pantacruel spunea...

innunenda,
dar chiar suntem o socitate de tip rica venturiano. curat venturiano :P
vorba ceea... 'ori toţi să muriţi, ori toţi să scăpăm!'

innuenda spunea...

pantacruel, nu mă îndoiesc. Deși aș vrea câteodată!:))

Cetateanul Popescu spunea...

Oh, Innu, am intentionat sa spun "manechin" as in "de plastic, artificial, teapan" si nu "marioneta". In rest, ramane cum am stabilit.

motanes spunea...

Excepţional. Ce aş mai putea spune?! Mulţumesc pentru acest text. O analiză demnă de ziare quality cu tiraje continentale.

Mă felicit că am avut inspiraţia să devin un fidel cititor al scrierilor tale. :P

innuenda spunea...

Ok, dar chiar și așa, cetățene. E foarte ușor să ajungi la etichete nedrepte, când primul care ți-a aplicat eticheta a făcut-o în spațiul public. Așa au ajuns nimicurile cineva, și oamenii de seamă au trecut drept oameni de nimic.

Chiar nu vreau să perpetuez o nedreptate care i s-a făcut lui Mircea Geoană.

Așa că îl creditez ca având voință proprie. Poate una dublată de prea mult bun simț, nu una de războinic.

Dar ca idee, decât un dictator, aleg oricând un om care pare prea în banca lui.:)

innuenda spunea...

motanes, ai câștigat la loto?!:))))

anadana spunea...

Imi place mult titlul:)personajele- DELOC!Eu tot pe panta il votez.Am zis!

Dana spunea...

Scrii extraordinar!!!
Ar trebui sa traiesti din asta!!!
Si sa traiesti nu bine,ci foarte bine!

vlad spunea...

nu trebuie sa fim atenti la gafe!de ce nu ne-am gandit nici o clipa la proiectele prezentate aseara?imi doresc ca SOV sa fie aresta dar stiu ca un guvern PSD nu il va aresta!trebuie sa ne gandim de 2 ori inainte de a pune stampila!Geoana nu merita presedentia!am fost convinsa de atat de multe ori ca Geoana e doar o coperta!

deyu spunea...

Eu cred ca fiecare cauta sa acorde raspunsuri dorite. Fiecare si-a conceput campania dupa cum a crezut de cuviinta ca e mai bine. Unul contraataca mai mult, unul promite marea cu sarea.
COnsider ca tocmai asta e motivul pentru care Basescu exagereaza uneori, tocmai pentru ca romanul e din asemenea paine facut, sa creasca doar cu drojdie.
Povestea cu lovitul copilul mi se pare de ordin S.F. Nu si-ar fi permis sa faca asa ceva, chiar daca poate ar fi vrut. Am auzit ca urma un filmulet cu el violand o fata in 73' , cand nici nu existau camere de luat vederi, decat la TVR si erau mari , greoaie si greu accesibile.
Un presedinte are nevoie si de un partid sa il sustina. Iar daca e sa luam partidul lui Geoana...atunci se lasa ca gust amar.
Cel mai tare m-au scarbit masinile astea de umbla toata ziua prin oras, cu afisele cu nava scufundata, cu mentiunea " BAsescu ne scufunda", urland in difuzoare o melodie de inmormantare, care o canta fanfara in satul meu natal. In perioada Craciunului, mi s-a parut dezgustator sa aud asemenea melodie pe strada. Cica, romani, hai sa fim fericiti, luna cadourilor devine luna inmormantarilor!
Oricum ,puterea mea sta intr-un singur vot! Si la atatea zeci de mii, nici nu cred ca e prea relevant . Tot ce-mi doresc e sa se termine odata!

innuenda spunea...

Deyutza, da, e nefericită campania asta cu muzica de înmormâmntare, dacă au recurs la ea. Eu nu am auzit-o. Dar, na, oamenii din stafful de campanie sunt și ei mai puțin inspirați sau mai inspirați. Ca noi toți.

Cât privește susținerea politică, Deyu,te dezamăgesc. Mie una nu-mi place PD-L-ul deloc, dar DELOC! PD-L-un este, din punctul meu de vedere un partid la fel de oportunist ca și PSD-ul, dar cu mai puțini oameni politici/figuri marcante.

Nu știu, personal, în afară de Blaga, consider că nu mai au niciun politician în partidul ăla.

Mai mult decât atât, și asta îmi displace cel mai tare la Băsescu, Băsescu ARE ȘI EL MOGULII LUI. Doar că ai lui nu-s influenți în media, ci în mediile economice. Și se-mbuibă, între ei, cu terenuri și case.

Băsescu nu este decât un demagog care se plânge de alții, în timp ce el face exact ceea ce reclamă. Tupeul golănesc cu care sare să strige hoțul, când toți ai lui fură, mă face să-l resping, așa cum aș face cu oricine îmi desconsideră inteligența. Faptul că e mai carismatic decât Geoană, mai spumos, mai cool, nu mă poate face să nu văd dincolo de o aparență.

Ca să n-o mai lungesc, lui Băsescu personal i-am dat țara pe mână 5 ani. Eu îl văd înviind pe Ceaușescu-cel-dictator în comportamentul lui și pe slugarnicii acoliți ai PCR-ului, în apropiații lui.

Băsescu e înconjurat de niște caricaturi oportuniste, niște yes-mani în stare de orice ca să îi fie lui Băsescu în grații.

Pe Mircea Geoană îl votez. Nu știu dacă e bun de președinte, nu l-am cunoscut în această ipostază, deci rămâne de văzut. Pe Băsescu l-am văzut deja ce poate. Să dezbine societatea și clasa politică, să vrea despotic toate butoanele României la mâna lui: miniștri, servicii, magistrați, popor...Din punctul meu de vedere, Băsescu și-a ratat șansa de a-l mai vota.

Vlad, stai liniștit că nu-l arestează nimeni pe Vântu!:)) Dacă puteau, o făceau până acum. Ești păgubit SAFI?

Mircea Geoană nu-i prostănac decât în comparație cu rechini politici, ca Iliescu, sau pitbulli ca Băsescu.

Dar ne-am obișnuit atât de mult cu grobianismul, șmecheria subțire și golăneala, încât bunul-simț a ajuns să umble cu capul spart, iar diplomația să treacă drept slăbiciune.