miercuri, 7 iulie 2010

Ghișeista comunistoidă

Stau cuminte la coadă, în timp ce un firicel de sudoare mi se scurge din emisfera nordică în cea sudică, gâdilându-mă cu traseul lui sinuos, deviat de închizătoarea delicată a sutienului.

De după o jumătate de geam murdar, femeia îmi aruncă priviri rele. Nu știu dacă se vede pe fața mea ce gândesc, dar recunosc o ghișeistă comunistoidă când o văd.

O urmăresc cum se simte mizerabil în propria-i viață și cum, aidoma unui sconcs, pulverizează miasma unei copilării nefericite până la noi. Pe birou, în dreapta, pe o farfuriuță ciobită, cu desen sărăcăcios, o așteaptă o brioșă mușcată. Semn că n-are niciun chef de mușterii.

-”Mndeah! Spuneți doamnă, că n-am o mie de ani să stau după fiecare!”...mușcă scârba dintr-o doamnă drăguță și emotivă, care s-a zăpăcit de nu-și mai găsește bilețelul pe care are notat, probabil, ce vrea de la viața mașterei.

Ghișeista este o grăsană aproape de pensie, asudată la mustață, cheală în creștet, care și-a zburlit cu soluție de permanent cele câteva smocuri de păr cărunt rămase. Din spatele ochelarilor ei funduri de sifoane, doi ochi porcini aruncă, în mulțimea din fața ghișeului, năvoade de răutate mioapă.

Suntem la Registrul Comerțului. Pe vipera asta am văzut-o de-a lungul timpului de prea multe ori. M-a traumatizat într-o iarnă, când purta pe frunte o bentiță împletită din lână gri. Nu știu dacă din admirație pentru Marian Nistor, ori din solidaritate cu Leonida Lari, dar știu că arăta șocant. O apașă decrepită. Caricatură!

Dar nu asta e de speriat, ci caracterul ei exprimat cu o neagră generozitate. Suficiența cu care taxează orice depășește banda la care lucrează așezată-n cur, asamblându-și ca un robot ”brățara de aur” (as in ”meseria-i brățară de aur!” ). Faptul că-și ia leafa, din banii mei, pentru insolență-cum-laudae. Ca să se uite urât. Ca acum.

Eram avocat stagiar pe când m-am ciocnit întâia oară de obtuzitatea relicvei vechiului sistem. Am recunoscut din prima modelul anilor 80, genul de funcționar pe care, orice l-ai întreba, îl deranjezi, orice ai face, îl superi, orice ai vrea, nu se poate.

Am urât atâta vreme madama tip ”numai-ce-se-vede”, care-și dădea ochii peste cap și-ți răspundea în doi peri, de ziceai că-ți face un favor prin simpla ei existență, încât aș fi recunoscut-o și deghizată-n Zâna-cea-bună. Nu era cazul.Ghișeista lucra cu cărțile pe față și cu solicitudinea-din-părți.

M-am întrebat mereu cine dracu le-o ține ăstora scaunul sub fund, în ciuda sutelor de reclamații care se vor fi strâns de-a lungul anilor. Și-o să mă mai întreb mult și bine că, uite, ghișeista comunistoidă e, încă, bine-mersi!

17 comentarii:

pantacruel spunea...

innu,
o briosa muscata (de gat), deci, nicidecum o madlena muiata-n ceai (sau in otrava) :P

elite spunea...

Doamne Inu si cate ca ea nu sunt! Peste tot,de peste tot iti arunca acele priviri pline de repros...Se simt confortabil acolo in spatele geamului,se simt in siguranta... Bugetari platiti de noi toti, bugetari frustati...

innuenda spunea...

Panta, deși-ntr-un fel, când avem de-a face cu funcționărași, cam toți suntem în căutarea timpului pierdut. ;)

Elite, eu când găsesc câte una drăguță, mă simt datoare să-i fiu recunoscătoare cu o atenție ceva. Așa de mult ne-am familiarizat cu ”misiunile imposibile” din fața ghișeelor! :)

motanes spunea...

Pt exemplare de genul acesta mă bucur când aud de disponibilizări ori reduceri de salarii bugetare. Dar tot cei profesionişti şi fără de pile vor dispărea. Pt că prostia românească este nemuritoare.

innuenda spunea...

Motanes, sa fii sigur! Soiul rău piere greu!Uita-te la noi! :D

xxl spunea...

Propun "Programul rabla". :)

Marian S spunea...

Stimată Doamnă avocat, am şi eu fo` trei capete de cerere:
1. Nu vă mai luaţi de viaţa lui Marian Nistor, e febleţea mea !
2. Curios lucru, mie mi s-a părut că la Registrul Comertului Bucureşti, cel din Piaţa Muncii, este una dintre cele mai bune deserviri ale publicului printre instituţiile de stat. Deşi am observat şi eu nişte nuanţe în timp: patronii ``de doi bani``, genul care comandă şi execută singuri sunt trataţi corect, patronii mari şi ... avocaţii, nu prea ! Să aibă oare vreun detector secret ascuns sub birou ?
3. În schimb aia cu ``călătoria de la nord la sud`` îmi place la nebunie !!!

innuenda spunea...

XXL,hihihiiii, da-da, buuun program. Reformator de-a dreptul! :))

Mariane, sa te uiti dupa aia de-am descris-o. Era la informatii, la etaj, unde-s 2 ghisee unul langa altul. La unul e o doamna blonda de treaba, la celalalt e scarba. Bine...or lucra in ture!
Referentii sunt ok majoritatea.

motanes spunea...

Doamna Innuenda, sunteţi din Bucureşti?

innuenda spunea...

Domnu Motanes, ”din”, nu, ”în”, da! Da mă rog frumos de ce, domnu Maidanes? :)) Se dă ceva la bocoreșteni?

motanes spunea...

Nu-i vorbă de asta, doamna Innuenda, dar pe ghişeista asta se jură mai mulţi că au văzut-o în oraşul lor. Dacă-i aşa înseamnă că este epidemie, şi n-avem scăpare. E mai rău ca la H1N1. Zic. ;)

cristina spunea...

Innu, mai trist e ca ghiseista ta e doar una din clonele romanesti de gen. Suntem si noi in Romania de ceva timp in vacanta si e deznadajduitor cate acrituri iti raspund (inca) dupa ghisee sau tejghele. Mai bine ranjetele si amabilitatea de la noi, asa formale; macar nu te enervezi niciodata din motive neesentiale, obligat sa le suporti frustrarile, lipsa de bun simt si de educatie.

Inteleg (din pacate) toata nemultumirea ta, atat de adanc scrijelita in text.

zaqk spunea...

Asa iti vine sa zici uneori "da' ia mai da-i dracului de functionari incompetenti"...
Noroc cu asemenea specimene in aparatul de stat ca dau bloggerilor de lucru. Ar fi mai seaca viata fara ei.

produse naturiste spunea...

toate functionarele astea de la stat sunt asa...parca e un cliseu bune cunoscut de toti

Anonim spunea...

Epidemie, epidemie, bine zice Motanes, pai de-aia stau "izolate"-n patratica lor data cu insecticid,stropsite-dis-de-dimineata-pana-n-seara...huoo!anadana

innuenda spunea...

motanes, :)))) da-da, e ubicuă ghișeista!

cris, clar că e de preferat un zâmbet formal unui rânjet sincer. Eu una prefer indiferența, agresiunii. :)

zacq, subtiiil, m-ai atins! :)

naturistu, să mori tu c-ai citit articolul meu? :))

anadana, dă tu cu huo, că ouăle o să le aduc eu! Crude! :D

Marian S spunea...

Am eu o vorba pe alt blog: gata, articol nou !