luni, 30 august 2010

All the vest, fuck the est!

Am concediu. Aș vrea să evadez din țeapa cotidianului românesc, dar unde dracu mă mai pot duce în vacanță neobservată, ca orice turist, nu arătată cu degetul, ca oricare român?! Ne-au luat amprenta națională și ne caută peste tot cu privirea de sus, cu batjocura, cu scârba... Patria mea pute lumii ca un subsol invadat de șobolani, așa că nu-i de mirare că străinul care trece pe lângă mine, dă să mă deratizeze cu disprețul lui. Să mă strivească...

Trece franțuzul mândru și graseiază public pe seama mea, sâmbătă seara când, pe France 2, Jonathan Lambert, dă expresie artistică xenofobiei, lansând traducerea europeană a salutului românesc: ”Miluiți-mă și pe mine!” Habar nu are că-s cultă, poliglotă, capabilă, că-s rudă cu Brâncuși și cu Cioran, cu Eugen Ionesco și Monica Lovinescu și că, măcar la runda de cultură, îl pot băga în buzunarul de la spate și lăsa acolo o vreme, bouche bée!

Și atunci cum de în ziua când îmi planific vacanțele în Europa, ezit, cu pixul în mână, înainte de a tăia de pe listă Franța, Italia, Spania, Anglia, de teamă să nu mă simt respinsă, nedorită...? Nu fur, nu cerșesc și în niciun caz nu-s dizabilitată european.

Ce vină am eu că țărișoara în care m-am născut, feciorelnică și sperioasă, s-a pitulat în istorie ca prigoria în sezonul vânătorii, în timp ce alte țări pășeau țanțoșe cu pușca pe umăr?! A fost de ajuns un context, un malentendu, o sforărie, poate și vreo aliniere proastă a planetelor și românimea s-a trezit pe implacabila hartă politică a națiilor secundare. Suntem în cădere liberă de pe harta lumii civilizate și niciun batalion de ambasadori nu reușește să facă nimic pentru România! Avem infracțiunea și handicapul ca brand de țară.

Am să plec în concediu. Iar dacă mă întreabă străinul de unde vin, spun că de la aeroport. În rest, all the vest, fuck the est!

27 de comentarii:

cristina spunea...

Esti bestiala, Innule! Am ras amandoi de ne-am cocosat, cu amprenta noastra la vedere cu tot (a propos de asta, in vara, pana si o tiganca romanca la cersit in fata la Notre-Dame a scuturat din mana a lehamite zicand "Ah, romani! ..." cand, vrand sa ne abordeze cu ale ei, a auzit ca vorbim romaneste.)

Cat despre gore ala de frantuz, un idiot daca ma intrebi pe mine. Doar ca unul frustrant de bine primit de ai lui, se vede treaba la fel de xenofobi ca el.

Innu, nu putem evada din teapa cotidianului romanesc.

xxl spunea...

Adevarata si trista constatare! :(

innuenda spunea...

Cris, asta-i chiar culmea decăderii! Nici pomana românească nu mai e bună?! :D
Nu putem evada, soro, suntem trași în țeapă de ăi mai tari țepari! :P

Xxl,tristă? Uite, Cris și Liviu râdeau! Dar lor le dă mâna, că-s în America!:))

motanes spunea...

Frumos spus, dar nu-i chiar aşa. Român eram şi eu, aidoma ţiganilor care puseseră de-o alba neagra pe malurile Senei, dar eu zic că francezii au făcut diferenţa.

Nici în Amsterdam nu m-am simţit discriminat, câtă vreme ofeream bani pentru ceea ce ceream.

În Bruxelles românii nu sunt priviţi cu teama ori scârba din Italia, e adevărat, dar şi aici diferenţa este dată tot de atitudinea mea şi de comportament.

(Asta ca să mă laud cu al meu concediu ce tocmai se cam termină).

Nu cred că ne discriminează nimeni doar când deschidem gura că suntem români. (Vorbim de regulă şi nu de excepţii. Eu nu-i suport de nici un fel pe italieni, de exemplu).

Altfel, francezii au dreptate când îi gonesc pe ţigani. Pe ţiganii care vor să stea în coteţe, la marginea metropolei, nu pe ţiganii care au venit cu bani de-acasă, stau la "otel", ca să arate la puradel "diznăilandu", mânca-ţi-aş. Mai sunt şi d'ăştia.

Cum e plină România şi cu destui "majoritari" care put, fură sau îşi trimit copiii la cerşit.

innuenda spunea...

Motanes, să-ți fie de bine vacanța! Se pare că ți-a priit, de vreme ce nu mai ai pic de răutate în tine! :))

Altfel, doar nu mă crezi când spun că nu o să mai calc vreodată în Paris! Știi doar că-i pe lista tuturor vacanțelor mele!:)

motanes spunea...

Pe mine m-a dezamăgit Parisul. Tot Praga e mai faină. Chiar şi Viena m-a surprins mai plăcut. Şi tot ce visam să văd a fost Parisul. Ori poate tocmai d'aia...

P.S. Şi zici că nu mai am nici un pic de răutate în mine? Sunt îngrijorat. Ce naiba se alege de brandul meu? :D

cristina spunea...

Innu, uitasem esentialul: VACANTA PLACUTA! Si una memorabila la capitolul plusuri!

Citeam ce scria Motanes din vacanta lui si ii dau si lui dreptate. Nici nu are cum sa fie altfel cat timp experientele sunt absolut diferite de la caz la caz, in functie de fiecare context.

Pe de alta parte, nu pot sa uit o discutie cu cartile pe fata pe care am avut-o tot vara asta cu familia de elvetieni la care am stat 3 zile si o frantuzoiaica maritata acolo de cativa ani. Gazdele povesteau despre temerile frantuzoaicei cu privire la inspiratia discutabila a elvetienilor de a accepta sa ne gazduiasca, romani fiind. Inaintea noastra sosise o carte de vizita mai puternica decat niste documente certificate de o agentie care ne trimitea acolo responsabil, documente care vorbeau negru pe alb despre cine suntem luati unul cate unul.

Tot in ideea asta, imi mai vine in minte o discutie purtata acum cativa ani cu sotia directorului italian de la firma in care lucram. Tipa povestea despre cum le-a fost sparta casa cu ei inauntru peste noapte si cum li s-au furat lucruri din camera in care dormeau. De spart, au spart-o romanii, spunea ea. Nu ca i-ar fi prins pe hoti, dar asa credea politia. Aceeasi politie care mi-a fortat mana la Roma, cam in aceeasi perioada, sa spun ca tiganii mi-au furat poseta cu actele si banii cand eu le spuneam clar ca i-am vazut pe hoti de la jumatate de metru si i-am auzit vorbind o limba cu sonoritati arabe.

Probabil ca da, vom fi mereu la fel de buni pentru oricine isi va baza incasarile si pe noi. La fel si pentru cine ne cunoaste si ne trateaza in consecinta. Dar cu siguranta nu o vom lua de la zero in relatia cu altcineva in toate contextele, trebuind sa trecem mai intai de pragul unor prejudecati. Care prejudecati, a propos de ce scriai, Innu, au ajuns sa fie cultivate in masa la francezi.

varanus spunea...

După ce ne-au anatemizat poreclindu-i pe ţigani cu apelativul rom de la Romania, a fi român a devenit de-a dreptul ruşinos, de nmai poţi scoate capu-n lume.
Nu rămîne decît să ne vină un preşedinte adevărat şi să propună schimbarea numelui ţarii. Să-i zică Dracia, de-un paregzamplu, dacă tot a bîntuit Dracula p-acilea. Să vezi după aia ce respect pentru draci din partea nealogenilor...

Marian S spunea...

Pe mine m-a discriminat cineva cind am vorbit romaneste chiar si la Miercurea Ciuc ! Asa ca ce ma mai mir ?

innuenda spunea...

:))))))))))) Nu pot să v-arăt altfel cât m-au distrat aceste ultime comentarii ale voastre! Doar la comentariul lui Cris am devenit ceva mai serioasă.

Motanes, păi te rebrenduiești sub numele Tigris. Ca pâinea! :)))

Cris, îmi doresc să se ridice fumul ăsta de pe imaginea românilor, dar chiar nu știu ce minune ar putea să se mai întâmple...
Eu nu-i uit pe niște britanici drăguți, pensionari, care se atașasera de noi și ne-au întrebat la finalul sejurului: ”dar voi de unde sunteți, copii?” Când am spus România, au făcut un ”Ouuuuu” descendent și apoi s-a lăsat o tăcere stânjenitoare. Deși erau de fel f. guralivi și puși pe bancuri.

Varanus, Drăcia?!:)))))) Genial!

Mariane, :)))))) păi la Miercurea-Ciuc e cel mai rău, mă', că ăștia ne știu cel mai bine! :)))

Carla spunea...

Eu iti recomand sa te reprofilezi pe ALTE tari ale lumii a treia... unde nu mai conteaza limba sau culoarea, ci doar faptul ca le aduci un profit vizitandu-le tara, ca turist...

In Egipt, de exemplu, noi am fost priviti cu mare simpatie in hotelul in care am fost cazati, in fruntea listei negre conducand detasat rusii, cu o reputatie mai mult decat indoielnica... M-am simtit asa bine sa stiu ca sunt altii mai rai ca noi... :))))

innuenda spunea...

Carla, îi știu pe ăștia de (încă)ne simpatizează și-i frecventez (pe rând)an de an. Dar m-am săturat să stau în fundul clasei, vroiam și eu cu premianții! :))

Gabriela Savitsky spunea...

Concediu tihnit!
Poţi să te ascunzi într-o cabană în munţii autohtoni, vei fi tratată mai rău decât în Spania sau Franţa :D

loristiuj spunea...

măi, m-aţi speriat... eu mâine plec la Miercurea-Ciuc şi stau o săptămână... citind pe aici, constat că mai bine plecam în Franţa :-)

vacanţă plăcută Innu! :-)

Anonim spunea...

Draguuut. Si triiist. Dar daca ai atitudinea aceea de "nu-mi pasa de prejudecatile voastre, ingusti la minte ce sunteti,incultilor!"si nu uiti nicio clipa ca ESTI un premiant, sa stii ca poti vedea Parisul cu drag :)anadana

innuenda spunea...

Gabriela, e de-a dreptul încurajator! :))) Mulţam fain!

Lory, te duci la Miercurea-Ciuc?Atunci ce altceva să-ţi urez decât "pas uşor, privirea trează şi credinţă-n viitor"? Hozo szep-hozo szep...:D

Anadana, atitudinea aceea zici că ar trebui s-o am în franceză sau în română? :)))

Marian S spunea...

@ loristiuj: Solutia e simpla, daca esti cu cineva si stiti o limba straina vorbiti numai in limba aceea. Va alegeti doar cu ``nem tudom`` -ul de rigoare. Limba romana atrage, din pacate, chef de injuraturi.
Chestia cu limba straina am aplicat-o in Bulgaria, la un restaurant. Am primit in schimb un zambet larg. Al naibii telefon, trebuia sa sune el chiar atunci. Cind am raspuns in romana zambetul s-a redus cu 25%. Cred ca stiau si ei ce reduceri sunt in Romania.

Anonim spunea...

In ce limba vrei, da'frantuzu s-o citeasca din priviri:)))anadana

motanes spunea...

Marian S., nu ştiu unde ai fosttu în Miercurea Ciuc şi ce probleme ai avut tu cu maghiarii româneşti. Dar eu am tot fost prin zonă, Tuşnad, Gheorghieni... şi n-am avut probleme. Câtă vreme te afli într-un restaurant/bar, într-un hotel ori o pensiune ungurii se poartă ok. Că doar îi interesează să câştige bani. Eu asta am văzut/trăit, asta spun.

innuenda spunea...

Mariane, asta cu bulgarii chiar e revoltătoare. La câţi bani le băgăm în buzunarul turismului, ar trebui ca şi dacă-i trezim în toiul nopţii şi-i întrebăm cum îi cheamă, să ne răspundă în limba română!:)))

Motanes, eu nu am fost prin părţile acelea, dar după toţi ungurii întâlniţi de mine, mie îmi plac ungurii. Sunt oameni drepţi, muncitori şi mai ales, demni!

Marian S spunea...

Hai sa va raspund, ca o sa zica lumea ca am apucaturi de sovin si nationalist.
Motanes, conteaza foarte mult sa ne raportam la factorul TIMP. E posibil ca tu sa fi fost pe acolo mai de curind, eu iti vorbesc de experiente din ani mai indepartati. Deci, loristiuj draga, crede-l pe Motanes si nu te speria !!! Poate ca era bine sa precizez din start acest lucru.
Va mai spun una recenta, din 2008: Targu Mures, centru. Intram intr-o locatie (eu si doamna) fara sa schimbam o vorba. Casiera, care vorba in maghiara cu o amica, ii zice ceva de genul ``hai ca mai vorbim noi`` si apoi ni se adreseaza noua in cea mai perfecta limba romana. Putea sa greseasca, sa zica ceva in maghiara si apoi sa se corecteze dar nu, a considerat ca e politicos sa se adreseze in romana. Scria cumva pe fruntea noastra ca suntem mitici ? Habar nu am, dar mai cercetez. La fel si prin Satu Mare, Arad, Cluj, Sibiu si in multe alte locuri prin care am fost. (Era sa zic si Sighisoara, dar acolo ii numeri pe degete). Din pacate Miercurea Ciuc e altceva, fie ca le place, fie ca nu. Ei si-au creat aceasta faima. Pe de alta parte e si treaba amintita mai sus: una e in 2008, alta e in anii `90 si ceva.
Cu bulgarii... inca nu am tras o concluzie, mai vad. Dar cred ca era o dezamagire cam ca aia cu ``băi, şi binie că am găsît perhidrol`` !!!

innuenda spunea...

Mariane, dar văd că ai o vastă experienţă în domeniu. Mă, tu eşti calificat pentru turism în Miercurea-Ciuc!:))) Lasă că vom afla de la Lori realitatea ultimelor zile în zona cu pricina!

Ghem spunea...

hehe..vacanta placuta si vorbeste romaneste cu tupeu. Atata timp cat oamenii aia care aud numa de "romani" hoti si cersetori au sansa sa ne cunoasca si pe noi, restul, mai exista o sansa la bun renume..

Marian S spunea...

Deci amica Lori a ajuns acolo pe 1 septembrie, data la care a scris si pe blog. De atunci... liniste totala ! Pai inteleg ca nu poate sa vorbeasca, dar nici sa scrie ???

Anonim spunea...

...oare pe unde se plimba premiantii? se-ntreaba curioasa anadana:)

windwhisperer spunea...

brrrr,driving down this road makes me want to be a cannibal . I hate cheesecake and escargots!
have a great vacation :)

innuenda spunea...

Ghem, ai dreptate. E o perspectivă înviorătoare, la care nu mă gândisem!

Anadana, ai dreptate, ti-am răspuns dincolo, în imagini!:)

Mariane, e ca-n bancul ăla: nu scrie, nu telefonează...

Windwhisperer,'re-ar ai dreaq cu melcii lor! :)))
10x, U 2!