joi, 25 aprilie 2013

Lucrurile care au putut fi și n-au fost

Venerez trecutul în forma lui statică, reconfortantă, de aducere aminte. În mod ideal, trecutul n-ar trebui să se bage-n trebuințele mele actuale. Nu am nevoie de convulsiile readucerii lui ”ce-a fost” ori ale lui ”ce-ar fi fost dacă”, în prezent. Ar reedita așteptările cuiva care nu mai există. Eu de-atunci. Or, trecutul nu poate fi actualizat, așa cum un film mut nu poate deveni vorbit. Dacă avea ceva de zis, trebuia s-o facă pe când îi venise vremea sau să tacă pentru totdeauna.

De vină sunt eu pentru orice nu s-a reînnodat. Am prostul obicei să cred total într-un om, într-o idee, iar apoi să le sancționez pentru dezamăgirea produsă pretenției mele nerealiste. Meteahna îmi vine de hăt departe, de dincolo de educația primită. Aș zice că de la Dumnezeu, dar cum nu bat până acolo m-aș hazarda cu răspunsul ăsta, aș improviza.

Cert este că orice mă decepționează primește pedeapsa îndepărtării mele definitive. Totul pleacă din moalele ființei. De acolo își decupează existența mai întâi. Nu din mintea mea, ci din proiecția ei boreală. E ca și cum fiecare derapaj, orice nesincronizare ar fi marcate cu câte-o împunsătură într-o foaie de hârtie și așa, gaură după gaură, s-ar contura un tipar ce nu mai are nevoie decât de mâna care să-l desprindă. Apoi se închid și ușile convivialității și devine oficial că nu mai aștept nimic.

Trecutul meu e golit de orice dinamism. Chiar dacă mă bântuie uneori spectrele lucrurilor care au putut fi și n-au fost. La fel și cu oamenii de ieri. Azi nu pot spune decât atât: au existat câțiva inși care m-au însoțit o vreme, preț de multe nimicuri spuse cu voce tare și vreo câteva remarci importante spuse în gând. În rest, zădărnicie.

6 comentarii:

Marian S spunea...

``De vină sunt eu pentru orice nu s-a reînnodat`` este o expresie incorectă.
``Hotărîrea pentru orice nu s-a reînnodat îmi aparţine`` este o expresie mult mai corectă.

innuenda spunea...

Ce mai contează dacă a fost vorba de-o hotărâre bună sau de una rea, când ești dispus să-ți asumi răspunderea!

Marian S spunea...

... şi ``la mulţi ani`` şi alea-alea...

Anonim spunea...

E vremea Violetelor...La multi ani!anadana

innuenda spunea...

:)) Anadana, Marian, vă mulțumesc!

cabinet stomatologie spunea...

:))