vineri, 18 octombrie 2013

Tribunalul judecăților de valoare

Mi-e frică de toate lucrurile pe care nu le știu despre mine. De pildă, nu știu de ce sunt în stare într-o împrejurare în care nu m-am mai aflat. Până o voi fi întâlnit, voi avea impresia că mă cunosc, dar asta va fi valabil raportat numai la experiențe deja străbătute, nu-i așa ?

Cu atât mai mult nu ar trebui să ne pronunțăm categoric referitor la alții. Întâi că, fiind vorba de viața/sistemul de referințe/felul de a fi al altora, chestiunile lor, profunde sau superficiale, sunt ecuații imposibile pentru noi. De ce fac ce fac, de ce aleg pe cine aleg... Măsurăm cu propria noastră unitate de măsură, iar asta nu ni se potrivește perfect decât nouă. Și încă n-ar fi nimic, dacă acestei măsurători strâmbe nu i-ar urma și o etichetă nedreaptă. Iar apoi, o judecată incorectă a oricăror acțiuni viitoare ale acelei persoane.

Judecățile de valoare de asta nu-s bune. Că-s tratate ca imuabile. Orice concluzie ai fi tras în legătură cu un anumit subiect la un moment dat, ea se poate schimba, raportat la un moment ulterior. De aceea e bine să nu te grăbești cu vreo concluzie legat de-o persoană, atâta vreme cât e posibil să apară între voi un timp nou, T2, față de care T1 să inducă o ipoteză falsă.

Tribunalul judecăților de valoare este un divan ad hoc unde îi răstignim pe cei care nu sunt asemeni nouă și le hotărâm excluderea de la (re)cunoaștere.

Un comentariu:

Marian S spunea...

1. Dacă nu ştii ce ştiu eu, înseamnă că nu ştii nimic.
2. Dacă nu ştii cum ştiu eu, înseamnă că nu ştii bine.
3. Dacă nu ştiu eu înseamnă că nu există.
Iată cele trei teoreme care, implantate în creierul cuiva, îl transformă din start în handicapat mintal şi egoist feroce.
E bine să ne punem în pielea celuilalt deşi e cam greu.

În ceea ce priveşte tribunalul... hm... păi, în lumina a ceea ce am spus mai sus, nu văd rostul procurorilor. Cine aduce învinuirea, dacă tot am stabilit că omul poate fi liber în alegerea sa? Cine judecă şi pe ce se bazează? Şi nu în ultimul rând... ce rost au avocaţii???
Aş putea spune că aici e o problemă de mediere, LOL!!!