luni, 16 decembrie 2013

Campanii de bunătate agresivă

În timpul anului, oamenii trăiesc pentru tot felul de morfine. Iubirea, plăcerea, puterea. Când se apropie Crăciunul, însă, morfina lor favorită devine generozitatea. E un fel de bunătate cu miros de scorțișoară și aromă de măr copt.

Amicii care te-au bârfit tot anul îți trimit acum felicitări. Vecinul care până mai ieri ar fi rupt o ulucă din gard pe spinarea ta, acum te poftește la pomana porcului. Nu mai poți deschide televizorul sau facebook-ul de atâta creștinească împăcare și binefacere.

Toate acele campanii umanitare care iau suferința și o repun pe tapetul cu zurgălăi sau, după caz, oușoare, vă spun, mă lasă rece. Nu te poți seta să fii bun de Crăciun, de Paște și de Ziua Veteranilor, așa cum ți-ai face o programare la coafor. Dacă menirea ta e să dăruiești, atunci dăruiește în fiecare zi a vieții tale, nu aștepta următorul post mare sau luna cadourilor!

M-am săturat de umanitariștii sezonieri și de tot acest bâlci al milosteniei cu strigare de dar. Când mă uit spre ei, nu văd decât niște oportuniști ce speră că-și lasă rând la intrarea în Rai, prin dovezi de mărinimie ticluite precum evenimentele PR: cu R.S.V.P. și laudatio pentru contributori. Și-apoi, acea abjectă ”bunătate agresivă”, când văd că nu te-au convins și se dezgustă, cu public, de tine...

Pe vremuri, fapta bună umbla prin lume în smerenie și în vârful picioarelor. Era doar între tine, cel pe care-l ajutai și Dumnezeu. Astăzi mulți se împăunează cu pomana pe care-o fac. Or, a-ți face imagine pe seama oricărui act de binefacere este la fel de sinistru precum ar fi să-ți pui în album fotografii cu tine zâmbind lângă mort.  

16 comentarii:

Anonim spunea...

"Pe vremuri fapta buna umbla in smerenie si in varful picioarelor..."(mi-a placut asta si am simtit nevoia s-o repet).Smerenia tine de credinta autentica, discretia de educatie si bun simt.anadana

Marian S spunea...

Eh... ai dreptate, în linii mari.
Dar te rog să nu te legi de cei ce fac pomana porcului.

Apropo: care ai porc, mă?

Spiderius spunea...

" fapta buna ...era doar între tine, cel pe care-l ajutai și Dumnezeu " Sunt minuni, fapte, trairi care nu se pot nici macar marturisi, povesti sau conceptualiza, intrucat apartin unei alte armonii-superioare. Noua.

Camelia spunea...

Sunt mulţi care în timpul ăsta sacru trăiesc o stare imaginativă; îşi închipuie că sunt buni, pentru că măcar de două ori pe an, de Paşti şi de Crăciun, au nevoie de asta. În restul timpului le vine greu.

Cetateanul Popescu spunea...

In Evul Mediu (cred) papii vindeau iertarea pacatelor contra bani. Nobililor, evident. Care-si achizitionau astfel inca un an - doi de jafuri, violuri (jus primea noctis, anyone?), omoruri si alte placeri inocente din aceeasi ramura de activitate.

Nimic nu s-a schimbat in esenta. S-a modificat doar plata si s-a democratizat procedura.

innuenda spunea...

@anadana, sunt de aceeași părere. N-aș fi putut-o spune mai bine ca tine!

@mariane, am auzit că Țânțăreanu a făcut ceva pomană la porcii din Corbeanca! :))

@spiderius, armonia de care vorbești nu e simțită de toată lumea. Mulți își trasează eul după tușele societății.

@camelia, din observațiile mele, oamenii aceștia își închipuie că sunt buni și în restul timpului. Doar că la modul de: puternici (indiferenții), direcți (hulitorii), curajoși (nebunii), hotărâți (trădătorii) ș.a.m.d.

@cetățeanul Popescu, așa e, uităm adeseam că fleacurile care ne tulbură lumea azi au anvergură istorică.

În fine, ca o concluzie obiectivă pe care aș trage-o referitor la chestiunea care a generat articolul, nu toți cei care dau sunt buni, cum nu toți cei care nu se văd nu dau.

Anonim spunea...

"O,ce veste minunata..."(considera,te rog, ca te-am colindat,ca ti-am facut si urarea cu "ramai gazda sanatoasa...").Iti daruiesc si gandul meu bun cu tot dragul.anadana

innuenda spunea...

Primesc orice vine de la tine cu inima deschisă, anadana! Să te bucuri de sărbători fericite și tu împreună cu cei dragi!

ZuZu spunea...

Craciun Fericit Innuenda!

Sa-ti fie sufletul si casa calde ca un vin fiert cu scortisoara :) Tot timpul anului :P

innuenda spunea...

Mulțumesc, Zuzu, sărbători fericite și ție! Ești un tip special!:)

ZuZu spunea...

Ce bine pentru mine ca interactionam doar online si nu ai ocazia sa-ti schimbi parerea ca sunt un tip special :)

innuenda spunea...

Zuzu, ești un tip special prin ceea ce gândești, ce te însuflețește, ce simți. Prin ceea ce facem, nu avem încotro, trebuie să fim imperfecți, ca să învățăm. :)

Anonim spunea...

La Cluj e soare bland,de primavara.Tigancile vand norocul cu vasc pe toate strazile.Eu n-am cumparat noroc. Am vazut violete minunate in vitrina unei florarii si mi-a venit in minte innuenda.Ii doresc si azi sa se bucure de un an nou-nout, de sanatate,iubire,bucurii.La multi ani,Innuenda!

innuenda spunea...

O să-i transmit! ;) La mulți ani și ție!

Dorian Duma spunea...

Pe mine m-a impresionat treaba cu uluca, m-am si simtit cu musca pe caciula, odata am vrut sa rup si eu una pe spinarea cuiva. Sau chiar de doua ori.
Pare mai mult o campanie impotriva zmintitilor, nu zic prostilor ca prost e un cuvant greu, mi-a spus cineva sa nu mai spun niciodata ca sunt prost, dar fara sa-mi promita vreo uluca pe spinare.
Pai si ce sa spun, ca sunt destept? Toti prostii spun ca sunt destepti.
Inseamna ca nu-s chiar atat de prosti.
Iata cum m-am abatut de la subiect, subiectul de fapt e agresivitatea pomanagiilor care se inalta pe varful picioarelor, sau ma rog, ceva asemanator.
Acum stau sa ma gandesc, ca m-ai pus pe ganduri. Ca uluca aceea n-am vrut s-o ofer din generozitate, cu toate ca era prin preajma Craciunului, unul uitat de prin copilaria mea. Si era adresata tocmai lui Mos Craciun care a uitat unde locuiesc eu cu fratii mei si ne-a lasat anul acela disperati si cu buzele si ochii umflati de plans.
Din cate imi amintesc, as fi acceptat un cadou, un dar, numai asa ca era sarbatoarea Craciunului. Pe care comunistii nu o recunosteau, insa noi, copiii, auzisem ca exista.

innuenda spunea...

Sigur, dacă privești dinspre cei care primesc, întotdeauna merită.

(...dar ăia care se pozează făcând semnul păcii cu stânga în timp ce țin un pietroi în dreapta tot nu-mi inspiră încredere). :D